Systém triedeného zberu pred kolapsom?

Názor 07.06.2020 12:39

Zmena zodpovednosti za komunálny odpad medzi obcami a súkromným sektorom prinesie od júla 2020 množstvo problémov a otázok, na ktoré nebudú existovať odpovede. Čaká triedený zber kolaps?

Systém triedeného zberu pred kolapsom?

Zdroj: https://www.policymed.com

Pokiaľ ide o zber odpadu, záujem bežného občana nie je komplikovaný. Chce ho mať kde vyhodiť, chce, aby to nemal ďaleko a samozrejme chce, aby ho to stálo čo najmenej. Pritom nemá a ani nemusí mať predstavu ako veľmi zložitý systém zabezpečuje tieto jeho prirodzené potreby. O komplikovanosti problematiky nakladania s odpadom tuší málokto, snáď len ľudia pracujúci v tejto oblasti, zodpovední úradníci a možno pár zasvätených aktivistov. Logickou snahou kompetentných by preto malo byť, tak ako v každej inej oblasti, sústrediť sa na čo najväčšie možné zjednodušovanie, dereguláciu a znižovanie byrokratickej náročnosti prevádzky takéhoto systému. Jednoznačnosť, určitosť a efektívnosť regulácie sú základnými podmienkami jeho praktického fungovania a dlhodobej udržateľnosti.  

Aké je realita na Slovensku? Ďalšie a ďalšie regulácie, ďalšie povinnosti, permanentný novelizačný proces právnych predpisov. Problém nie je v tom, že sú stanovené zákonné povinnosti a existuje byrokratická záťaž, problém je v tom, že sa systém odpadového hospodárstva v SR vymkol spod kontroly. Regulácie, regulácie regulácií, novely novelizácií, sprísňovanie, dopĺňanie, hromadenie systémových rozporov. Všetko od stola, bez akejkoľvek miery empatie vo vzťahu k účastníkom systému, ich zaťažovaniu a systému ako takému. Právna regulácia byť samozrejme musí, mala by ale vždy mať svoj jasný zmysel, účelnosť a mala by byť reakciou na racionálny dopyt po úpravách v systéme.

Zložitosť a komplikovanosť nášho systému je do veľkej miery determinovaná povinným preberaním práva EÚ. Aj to nám však veľmi často dáva ako členskému štátu na výber medzi prísnejšou a voľnejšou reguláciou. Smernicami poskytované „výnimky“ však ignorujeme, využívame v zásade len pohodlné preberanie základnej právnej úpravy, a čo je najhoršie, iniciatívne vymýšľame ďalšie regulácie nad rámec našich transpozičných povinností. Vyzerá to ako preteky, kto predloží  väčšiu, zložitejšiu a zbytočnejšiu komplikáciu právnej úpravy. Následkom je postupné vytváranie chaosu a rozporov.

Vyvrcholením tohto doterajšieho prístupu je situácia, ktorá nás v systéme triedeného zberu komunálnych odpadov čaká od 01. júla 2020. Jednoduchá novela zákona o odpadoch, ktorej cieľom mala byť transpozícia širšieho vymedzenia pojmu „komunálny odpad“, sa zmenila na zásadnú zmenu celého systému triedeného zberu. Bez diskusie, bez reálneho dopytu po takejto zmene a samozrejme v polovici kalendárneho roku. Aby to bolo ešte náročnejšie, „nový systém“ je naviac absolútne legislatívne nepripravený. Neexistujú žiadne podrobnejšie pravidlá, nie je jasné kto a akým spôsobom ho má v praxi realizovať, nevie sa aké subjekty budú „novými“ pôvodcami komunálnych odpadov a nevie sa ani to, aké odpady budú po novom patriť medzi tie komunálne. Skrátka, staré pravidlá, ale úplne nový systém. Robte ako myslíte, resp. vymyslíte. Právna istota v praxi.

A čo bude teda od 01. júla v tej praxi? Veľká časť odpadov niektorých podnikateľských subjektov sa stane komunálnym odpadom. Síce ešte nevieme o aké odpady presne pôjde, ako sa budú evidovať a podobne, ale to sú v zásade problémy pre tvorcov systému zrejme riešiteľné aj neskôr. Pozitívne je, že sa nám okamžite zvýši množstvo vytriedených odadov a Slovensko už nebude v tomto ohľade na ponižujúcom chvoste v EÚ. Potiaľto je teda všetko ako tak OK. A kde je teda problém? Problémom a príčinou chaosu systému od 01. júla je prenesenie zodpovednosti za nakladanie s týmto odpadom, z podnikateľa, resp. pôvodcu na obec. Tento „prenos“ nevyplýva so smernice o odpade, ide jednoznačne nad jej rámec a veľmi pravdepodobne je s ňou v priamom rozpore.

Keďže triedený zber komunálnych odpadov z obalov a neobalových výrobkov v mestách a obciach SR organizujú a financujú organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly (OZV), zber a ďalšie nakladanie s týmito „novými“ komunálnymi odpadmi majú zahrnúť so svojich existujúcich systémov. Tieto systémy sa tvoria už približne piaty rok, s postupným odstraňovaním ich početných chýb a nedostatkov, s postupným rozvojom a dofinancovávaním infraštruktúry zberu odpadu. Napriek tomu sa stále nevyznačujú veľkou stabilitou a potrebujú skôr ďalšiu legislatívnu podporu a stabilitu, nie neustálu zmenu. Namiesto toho však pre nich prišla táto pomoc, ktorá môže byť kľudne aj posledná. Celý systém triedeného zberu KO je nastavený na časovej perióde kalendárneho roku. Minimálne na rok OZV zazmluvňujú obce, podpisujú zmluvy so zberovými spoločnosťami. Robia tak s ohľadom na trhový podiel ich zmluvných výrobcov v danom roku. Všetko musí byť presne vypočítané a rozdelené podľa získaných evidenčných údajov, a to tak zo strany OZV ako aj ministerstva. No a teraz, do takto ako tak zabehnutého systému, v strede kalendárneho roka, chaoticky pridáme nové vstupné premenné. Aj keby boli riadne definované, čo nie sú, bol by to obrovský problém, všetko znovu prepočítať, preskupiť, preceniť a zorganizovať. Neexistuje žiadny údaj, žiadny odhad, aké množstvá nových odpadov pribudnú do systému a už vôbec nie sú údaje o koľko viac to môže stáť. Desať, dvadsať alebo päťdesiat miliónov eur. OZV ako „neziskovka“ to zrejme hravo zatiahne z rezervných fondov, ktoré zo zákona nemôže vytvárať. Aj keby bol teda tento nový systém perfektne pripravený, čo nie je ani v najmenšom, aj tak by to v praxi išlo len postupne, s dostatočnou časovou rezervou potrebnou na zabezpečenie vstupných údajov, zberovej infraštruktúry, informovanosti zúčastnených subjektov a kumulácie nevyhnutných finančných zdrojov.

Kompetentní by sa preto mali veľmi vážne zamyslieť a zvážiť, čo bolo cieľom a účelom ich regulácie. Ak to bola riadna transpozícia odpadovej smernice, podarilo by sa im to aj bez zásahu do aktuálneho systému triedeného zberu komunálnych odpadov. Stačilo by ostať iba pri úprave definície pojmu „komunálny odpad“ v zákona o odpadoch. Meniť zároveň aj zodpovednostné vzťahy medzi obcami a súkromným sektorom bola už „nadpráca“, a to nie len v zmysle jej zbytočnosti a nesystémovosti, ale aj v zmysle pravdepodobného rozporu s uvedenou smernicou. Riešenie situácie je v zásade jednoduché, a to bezodkladne novelizovať zákon o odpadoch a vrátiť zodpovednosť obce „iba“ na komunálny odpad z domácností, alebo ak nebude vôľa systém meniť, odložiť jeho účinnosť a legislatívne ho dopracovať, aby bol v praxi realizovateľný.  

Autor: Mgr. Boris Vereš

http://www.elekos.sk