Ciele zberu odpadov - premárnená príležitosť

AktualityPrávna analýza 03.12.2019 11:39

Právna úprava cieľov zberu pre komunálne odpady z obalov a neobalových výrobkov je typickým príkladom ako sa pôvodne dobrá myšlienka, nevhodnou úpravou v NR SR zmení na legislatívny problém, komplikujúci činnosť všetkých subjektov zúčastnených na triedenom zbere komunálnych odpadov.

Ciele zberu odpadov - premárnená príležitosť

FOTO: NR SR

Návrh poslednej novelizácie zákona o odpadoch bol pripravený Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR) a na rokovanie NR SR bol predložený dňa 24.08.2018 (tlač č. 1071). Tento návrh o. i. zavádza tzv. „ciele zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré sú súčasťou komunálnych odpadov“ (ďalej len „ciele zberu“). Ciele zberu MŽP SR zavádza ako reakciu na nedostatočné tempo rastu triedeného zberu komunálnych odpadov („KO“), s cieľom prispieť k dosiahnutiu cieľa Slovenskej republiky – zabezpečiť do roku 2020 zber a recykláciu minimálne pre 50% vzniknutých KO.

Ciele zberu majú byť nástrojom pre zvýšenie motivácie OZV pri triedenom zbere KO v zmluvných obciach/mestách, nakoľko doterajšie nástroje (štandardy zberu, zberový podiel) sa ukazujú ako nedostatočné, resp. pomalé. Podľa návrhu novely zákona o odpadoch pripraveného a predloženého zo strany MŽP SR, boli ciele zberu stanovené s účinnosťou od 01.01.2019. Pre ich menej problémové zavedie do praxe bola, v prílohe č. 3a zákona o odpadoch, stanovená „nábehová krivka“ ich postupného, medziročného navyšovania. Návrh predložený zo strany MŽP SR predpokladal, že stanovené ciele budú plniť OZV a budú aj zodpovedné za ich plnenie.

V rámci prerokovania návrhu novely zákona o odpadoch vo výbore NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredia, bol tento návrh zmenený a doplnený uznesením č. 206, zo dňa 10.10.2018. Vo vzťahu k cieľom zberu bolo týmto uznesením prijatých niekoľko zásadných zmien. Týmto poslaneckým „zásahom“ bola jednak posunutá účinnosť zavedenia povinnosti plnenia cieľov zberu z 01.01.2019 na 01.07.2019 a zároveň bol ustanovený „mechanizmus“ plnenia cieľov zberu založený nie na jednom kalendárnom roku, ale na období jedného roka zloženého z 2 polrokov po sebe idúcich kalendárnych rokov, s prvým vyhodnotením plnenia cieľov zberu až k 30.06.2020. Dôvod/účel uvedených úprav nie je bližšie v uznesení výboru NR SR definovaný.

Celý zákon o odpadoch je, pokiaľ ide o plnenie povinností OZV pre obaly (výrobcov), postavený na časovej perióde jedného kalendárneho roku. Výpočet trhového podielu, zberového podielu, presuny obcí/výrobcov medzi OZV sú založené na minimálne jednom celom kalendárnom roku, tak aby bolo zabezpečené/umožnené reálne plnenie stanovených povinností a aj ich účinná kontrola. Novelizačné úpravy v NR SR pri cieľoch zberu tento princíp zrušili.

V roku 2019 tak bude OZV plniť svoju povinnosť vyplývajúcu z určeného zberového podielu na celý rok 2019, len do 30.06.2019. Novela zákona o odpadoch však neustanovuje mechanizmus, akým spôsobom si majú OZV uvedenú povinnosť splniť za 6 kalendárnych mesiacov. Logickým riešením je rozdelenie zberového podielu na dve polovice. Vzhľadom na absenciu právnej úpravy je možné, že niektoré OZV k uvedenej povinnosti pristúpia opätovne „po svojom“, nakoľko nie je možný výkon kontroly jej plnenia. Týmto sa legislatívne celý systém vracia do roku 2016 a opakuje chybu, ktorá vyplynula z polročného plnenia zákonných povinností v roku 2016, a ktorá kvôli špekuláciám niektorých OZV takmer viedla k jeho zániku.

Od 01.07.2019 prejde OZV (výrobca) plynule z plnenia zberového podielu na plnenie cieľov zberu. Nejde však len o posun účinnosti ustanovenia o cieľoch zberu, t. j. nejde o polročné plnenie cieľov do konca roku 2019, kde OZV plní pol roka zberový podiel a druhý pol rok ciele zberu a od 01.01.2020 systém nabieha na riadne ročné plnenie povinností. Na základe poslaneckej úpravy bude OZV plniť ciele zberu vždy k 30.06. príslušného kalendárneho roku.Inak povedané,  plnenie cieľov zberu nebude založené na jednom kalendárnom roku, ale na dvoch samostatných polrokoch dvoch rôznych kalendárnych rokov.

Touto zmenou preto systém neprichádza iba o „prechodný“ rok 2019, ale aj o všetky nasledujúce. Keďže, ako je uvedené vyššie, systém plnenia povinností OZV, ktorý je založený na jednom kalendárnom roku, nedokáže v praxi zabezpečiť riadne splnenie takto určených cieľov zberu a zároveň orgány kontroly nedokážu za žiadnych okolností splnenie cieľov zberu kontrolovať. Zákonom o odpadoch umožnený koncoročný (31.12.) prechod/presun obcí a výrobcov medzi jednotlivými OZV znamená aj zmenu/presun určených cieľov zberu (vyzbieraných odpadov) medzi OZV, a to v polčase ich plnenia. Koncoročný presun výrobcov medzi OZV znamená aj presun ich trhových podielov a vzhľadom na ustanovenie § 28 ods. 5 písm. f) zákona, aj presun obcí/miest zodpovedajúcich ich trhovým podielom. Týmto sa budú musieť medzi OZV, v polroku plnenia cieľov zberu, evidenčne presunúť aj vyzbierané množstvá komunálnych odpadov v presúvaných obciach, tak aby bolo možné reálne splnenie cieľov zberu pre „nástupnickú“ OZV.

Mechanizmus takýchto presunov však nie je žiadnym spôsobom legislatívne riešený a nie je isté, či je vôbec reálne nejaký mechanizmus možné navrhnúť. OZV preto môže/nemusí ďalšej OZV vyzbierané množstvá poskytnúť, ak jej aj nejaké množstvá poskytne, nemusia to byť množstvá vyzbieraných odpadov z presúvaných obcí, resp. nie celé ich množstvá a pod. Zároveň, aj keby bola zo strany dozorných orgánov snaha túto situáciu nejakým spôsobom regulovať, kontrola nie je možná, nakoľko údaje o množstvách vyzbieraných komunálnych odpadov sú obcami/mestami vykazované ŠUSR za jeden kalendárny rok. Toto všetko opäť dáva OZV priestor pre improvizáciu a „dorábanie“ zákona o odpadoch podľa vlastných predstáv. Záleží následne len od konkrétnej OZV, či pôjde o úpravy v prospech systému alebo v prospech samotnej OZV. Splnenie záväzkov SR pre zber KO preto budeme musieť ešte na chvíľu odložiť.

Autor: Mgr. Boris Vereš

http://www.elekos.sk